microStart Antwerpen viert de vijfde editie van de Week van het Microkrediet

in aanwezigheid van Marianne Thyssen en Antwerpse micro-ondernemers

Van 14 tot 18 maart vindt de vijfde editie van de Week van het Microkrediet plaats, een initiatief van microStart. Voor het eerst wordt de week georganiseerd in samenwerking met de Vlaamse microkredietvereniging Hefboom. Maar er zijn nog meer nieuwigheden: het evenement werd onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin geplaatst en wordt gesteund door Marianne Thyssen, Europese Commissaris voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit. Marianne Thyssen bezoekt op maandag 14 maart het kantoor van microStart Antwerpen.

Een evenement dat in alle grote Belgische steden gevierd zal worden, met aparte activiteiten in Antwerpen.

De Week van het Microkrediet wil ondernemers met meer ideeën dan geld wijzen op het belang van microkrediet als springplank naar een eigen zaak. En het is ook een unieke kans voor microStart om de economische en politieke beleidsmakers bewust te maken van de obstakels die al te vaak een rem vormen op het oprichten van een eigen zaak.

Sinds vorig jaar heeft microStart de Week van het Microkrediet ook nationale ruchtbaarheid gegeven door verschillende activiteiten te organiseren in al haar agentschappen en hun buurtantennes.

Er staat geen leeftijd op ondernemen

Dit jaar staat het evenement onder de hoge bescherming van Koningin Mathilde. Een eer en een waar genoegen die zullen bijdragen tot een zo breed mogelijke verspreiding van de boodschap die microStart dit jaar wil overbrengen: er staat geen leeftijd op ondernemen.

Ondernemen is een tijdloze uitdaging die niet enkel voorbehouden is aan één bepaalde leeftijdsgroep. Ongeacht de leeftijd van de ondernemers, zal microStart zowel de indieners van nieuwe projecten als de huidige ondernemers blijven financieren en begeleiden.

"In lijn met de slogan van deze editie, willen wij een micro-ondernemer in de kijker zetten die op latere leeftijd zijn dromen heeft waargemaakt, namelijk Chris Dahie. Hij  kan dankzij microStart op 58-jarige leeftijd zijn boek “Bonded” publiceren", zegt Francine Carron, kantoormanager van Antwerpen, enthousiast.

Antwerpen, een agentschap voor iedereen

Sinds maart 2014 is microStart actief in Antwerpen, ondertussen kreeg het lokale agentschap al 1.217 kandidaat-ondernemers over de vloer en kende het 338 microkredieten toe van gemiddeld 8.800 euro. Dankzij de permanentie in Mechelen bereikt microStart Antwerpen bijna de volledige provincie Antwerpen.

Het lokaal aanwezig zijn is volgens Francine Carron heel belangrijk: "Het is geweldig om een regio te helpen met haar ontwikkeling. Wij ondervinden aan de lijve dat de aanwezigheid van microStart een directe impact heeft op de inwoners en hun omgeving"

Op de agenda in Antwerpen:

Tijdens de Week van het Microkrediet organiseert microStart Antwerpen verschillende activiteiten, hier kan u een overzicht vinden:

■ Maandag 14 maart, van 11u tot 14u: Officiële start van de Week van het Microkrediet in Antwerpen met Marianne Thyssen, Europese Commissaris voor Werkgelegenheid, Sociale Zaken, Vaardigheden en Arbeidsmobiliteit.

Waar: MicroStart Antwerpen, Dambruggestraat 26, 2060 Antwerpen

Programma van die middag:

• 11u00: Welkomstwoord door Philippe Maystadt (Voorzitter microStart) en Antoon Vandevelde (Voorzitter Hefboom)
  • 11u15: Presentatie van de 5e Week van het Microkrediet door Francine Carron (manager microStart Antwerpen) en Piet Callens (kredietmanager Hefboom)
  • 11u30: Een getuigenis van een microStarter en een klant van Hefboom
  • 11u45: Fons Leroy (gedelegeerd bestuurder VDAB) over microkredieten in België
  • 11u50: Marianne Thyssen (Europese Commissie) over microkredieten in Europa
  • 14u00: Lunch en mini-market met klanten

Wenst u aanwezig te zijn op deze officiële opening? Gelieve dan voor 11 maart te verwittigen via [email protected]

■ Dinsdag 15 maart : Pop-Up microStart Antwerpen samen met micro-ondernemer

Waar: 9 - 12u: Astridplein I 12 - 17u: Groenplaats

■ Woensdag 16 maart : Pop-Up acties in Mechelen

Waar: 9 - 13u: de hoek van de Botermarkt en de Désiré Boucherystraat I 13 - 17u: Veemarkt en Korenmarkt

■ Donderdag 17 maart : Pop-Up microstart Antwerpen samen met een micro-ondernemer

Waar: 9 - 12u: Mechelseplein I 12 - 17u: Nationalestraat (St. Andries)

■ Vrijdag 18 maart: Boek Launch « Bonded » door Chris Dahi, samen met De Groene Waterman en afsluitfeest microStart

Waar: MicroStart Antwerpen, Dambruggestraat 26, 2060 Antwerpen

Voor het volledige programma van de Week van het Microkrediet in België kan u terecht op de website www.microstart.be.

Chris Dahi – Een micro-ondernemer met papier en pen

Chris Dahi (1958) is een schrijver, geboren in Abia State, een staat in Zuidoost-Nigeria. Deze hoogopgeleide man publiceerde al eerder enkele boeken, onder andere “Little Pieces of Trauma” en “Diaspora Heartdrops”. Voor zijn nieuwe boek “Bondend” kon hij rekenen op de steun van microStart. Met de lening die hij van microStart kreeg, kon hij de publicatie van zijn boek financieren. Daarnaast krijgt Dahi de kans om zijn boek tijdens de Week van het Microkrediet officieel te lanceren op vrijdag 18 maart in het kantoor van microStart Antwerpen.