Een microkrediet en hop, je bent vertrokken! microStart en Funds For Good lanceren de zomer van de starters

Van 21 juni tot 21 september 2017 kunnen de 100 eerste ondernemers die een microkrediet van minstens 2000 euro afsluiten, gebruikmaken van een renteloze lening van 1000 euro zonder waarborg als extra duwtje in de rug.

Het opstarten van een eigen zaak is volop aan het boomen. Op dat vlak was 2016 zelfs een recordjaar. Ondernemen is eenvoudiger geworden, in het bijzonder voor werkzoekende starters. Dat is uitstekend nieuws en een nieuwe stap in de goede richting.

Om de zomerpauze te doorbreken – een periode waarin er doorgaans minder bedrijven en jobs bijkomen – lanceert microStart, de grootste microkredietinstelling in België, Starters, een uitzonderlijke campagne die de hele zomer duurt.

Een erelening voor starters

Met de krachtige slogan “Een microkrediet en hop, je bent vertrokken!” richt Starters zich specifiek tot ondernemers die geen toegang hebben tot het klassieke bankkrediet. De 100 eerste starters die een microkrediet van minstens 2000 euro1 afsluiten, zullen daarbovenop kunnen gebruikmaken van een erelening van 1000 euro dankzij een partnership tussen Funds For

Good en microStart.

“We zijn verheugd dat we deze actie kunnen opzetten met microStart, waar we trouwens al vier jaar mee samenwerken”, verduidelijkt Marc Verhaeren, Managing Partner van Funds For Good.

“Wij ontwikkelen beleggingsproducten in samenwerking met erkende professionals. Maar wat van Funds For Good echt een bijzondere fondsenbeheerder maakt, is dat het de helft van zijn winst in de stichting Funds For Good Philantrophy stort. Met dat geld kent de stichting ereleningen toe ter aanvulling van microkredieten die afgesloten worden bij een van haar microkredietpartners, zoals microStart”, vervolgt hij.

De ereleningen zijn renteloos en worden vanaf de 25e maand terugbetaald, waarna ze opnieuw toegekend kunnen worden aan andere ondernemers2.

Hefboomeffect

“Met de erelening kunnen we tegemoet komen aan het gebrek aan eigen middelen bij ondernemers “met meer ideeën dan geld”. In andere landen is de erelening als aanvullend financieringsinstrument al goed ingeburgerd. België zou hier ook aandacht moeten aan besteden. Deze lening van 1000 euro door Funds For Good is een soort eigen inbreng van de ondernemers voor de kredietverstrekkers. Ze heeft een hefboomeffect waardoor we het geleende bedrag kunnen vertwee- of verdrievoudigen!”, legt Patrick Sapy uit, algemeen directeur van microStart en voorzitter van het European Microfinance Network.

Sinds zijn lancering in 2011 kende microStart meer dan 3300 microkredieten toe voor een totaalbedrag van bijna 23 miljoen euro, waardoor de facto minstens 1500 nieuwe jobs gecreëerd werden in België.

De hele zomer

De campagne loopt over de hele zomer. Ze zal alomtegenwoordig zijn op de sociale media en wordt gedragen door alle microStart-partners (instellingen die ondersteuning bieden bij het oprichten van een bedrijf, BNP Paribas Fortis, Partena Professional), die de Starters-campagne zullen helpen verspreiden.

Bovenop deze bijzondere financiële voorwaarden, kunnen de starters ook gebruikmaken van de gebruikelijke diensten van microStart:

• toegang tot de e-learning tools;
  • begeleiding op maat;
  • een netwerk van zo’n 2000 ervaren ondernemers;
  • bijkomende financieringsmogelijkheden achteraf (tot 25.000 euro)

Perscontact:

Bel of mail onze persdienst gerust voor meer informatie, interviewaanvragen of beeldmateriaal:

Voice Agency – Fabienne Coppey – 0474/48.68.05 – [email protected]

1.  Volgens de microStart-voorwaarden die op 1 juni 2017 vastgelegd werden en onder voorbehoud van aanvaarding van het dossier, zie: https://microstart.be/nl/maak-een-simulatie-van-uw-microkrediet

2.  Exclusief 50 euro dossierkosten en onder voorbehoud van aanvaarding van het dossier.