Lancering fase 3 coronaherstelplan: microStart voert hulp aan kwetsbare ondernemers op

Tegen juni 2021 wil de microkredietinstelling ruim 8 miljoen euro injecteren in de Belgische economie om ondernemers te steunen die bijzonder kwetsbaar blijven voor de gevolgen van de economische en sanitaire crisis. Om hen te kunnen blijven helpen, vraagt microStart de nieuwe federale regering om structurele steun en een duidelijk kader voor microfinanciering in ons land.

Het optimisme van begin deze zomer heeft plaatsgemaakt voor nieuwe zorgen: Covid-19 is er nog steeds en blijft meer dan ooit een bedreiging voor onze gezondheid. Ze weegt ook zwaar op de Belgische ondernemingen en vooral op onze micro-ondernemingen, die het overgrote deel van het Belgische bedrijfsleven vertegenwoordigen

Omdat ze kwetsbaarder zijn, hebben ze ernstig te lijden onder de gevolgen van de pandemie. Volgens een onderzoek dat microStart in april 2020 samen met Accenture uitvoerde, zag 70 % van de micro-ondernemers hun omzet met meer dan 50 % dalen en moest 66 % de activiteiten volledig stopzetten. Amper 5 % heeft het werk nu kunnen hervatten.

Het coronaherstelplan van microStart

Heel wat micro-ondernemers hadden geen toegang tot de steunmaatregelen van de verschillende regeringen, of kregen onvoldoende steun. Velen van hen konden er geen aanspraak op maken omdat ze niet aan de toelatingsvoorwaarden voldeden. Het gaat immers vaak om erg prille ondernemingen zonder veel kasmiddelen die geen toegang hebben tot traditionele waarborgen en kredieten.

microStart, de Belgische marktleider in microfinanciering, richt zich uitsluitend op personen die geen toegang hebben tot het banksysteem. Om aan hun problemen tegemoet te komen, lanceerde het een ambitieus herstelplan bij de start van de crisis.

De eerste twee fases van dit plan leverden bemoedigende resultaten op: met de hulp van zijn partners is microStarter tot nu toe in geslaagd om 1,17 miljoen euro op te halen in de vorm van ereleningen (renteloze leningen, nvdr). In die periode behandelde de telefonische hulplijn van microStart 4000 oproepen, werden 80 % van de klanten telefonisch gecontacteerd en werden 260 microherstelkredieten en 250 ereleningen verstrekt.

Cruciale derde fase gelanceerd

De derde fase van het plan, die vandaag 15 oktober van start gaat en nog tot juni 2021 loopt, zal cruciaal zijn. Om de meest kwetsbare ondernemers te helpen om de crisis te boven te komen, wil microStart 6 miljoen euro aan microkredieten (met een verhoogd maximumbedrag van 20.000 euro) en 1,2 miljoen euro extra in de vorm van ereleningen (leningen van maximum 5000 euro met een rentevoet van 0 %) in de Belgische economie injecteren.

”We hebben een bedrag van 2,26 miljoen euro aan renteloze leningen nodig om honderden banen in België te kunnen redden. Daarvan hebben onze publieke en private partners ons intussen al 1,17 miljoen euro toegezegd. We vragen nu de steun van de nieuwe federale regering. We roepen haar en de regeringen van de deelstaten op om zich aan te sluiten bij BNP Paribas FortisFunds For GoodPartena Professional, AG Insurance, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Degroof Petercam en de Fondation Bernheim om ons plan te financieren”, zegt Emmanuel Legras, CEO van microStart.

De opvallendste voorstellen van microStart

De renteloze leningen van microStart volstaan echter niet om alle financiële noden van deze ondernemers te dekken die hun activiteit opnieuw willen opstarten en die zelf vaak niet over de nodige kasmiddelen beschikken. Om hun doorstart te verzekeren, heeft microStart aan de regeringen een pakket maatregelen voorgesteld waarmee ze in hun eigen herstelplannen rekening kunnen houden. De opvallendste daarvan zijn: ​

• Heropstartpremie van 4000 euro voor alle zelfstandige ondernemers
  • Vrijstelling van taksen en sociale bijdragen en bevriezing van de werkgeversbijdragen
  • Uitbreiding van de springplankmaatregel en verlenging van de looptijd tot 24 maanden
  • Promotie van organisaties die ondernemingen financieren en begeleiden bij hun oprichting en ontwikkeling

Een duidelijk kader voor microfinanciering in België

Naast deze voorstellen wil microStart dat er in België ook structurele steun en een duidelijk kader voor microfinanciering komt.

In Frankrijk wordt het microkrediet erkend en bestaat er een wettelijk kader. ADIE verstrekt er ieder jaar ongeveer 35.000 microkredieten voor een bevolking van meer dan 60 miljoen inwoners. In Nederland hebben het ministerie voor Economische Zaken en de Nederlandse grootbanken samen Qredits opgericht, de grootste Nederlandse instelling voor microfinanciering.

In België komen we aan amper 700 tot 1000 microkredieten voor 11 miljoen inwoners, terwijl er volgens een studie van het Europees Netwerk voor Microfinanciering (European Microfinance Networkpotentieel is voor 30.000 tot 50.000 microkredieten per jaar. En het wettelijk kader? Dat moet nog gecreëerd worden.

”We hebben de hulp en steun van de overheid nodig om onze acties en diensten te promoten. We vragen hen dus niet alleen om onze partners te vervoegen, maar ook om werk te maken van een wettelijk kader voor het microkrediet. Zolang dat er niet is, kunnen we niet genieten van steunmechanismen zoals dat van de waarborgen dat werd ingevoerd om de banken te helpen”, besluit Emmanuel Legras.

Contacteer onze persdienst voor meer informatie, interviewaanvragen of getuigenissen van ondernemers: ​

Infografiek herstelplan microStart

PDF - 1.9 Mb