microStart overschrijdt de kaap van de 30 miljoen euro aan toegekende kredieten!

Goed voor 741 nieuwe jobs in Vlaanderen sinds 2011

Een paar dagen voor de start van het nieuwe schooljaar kan microStart vol trots melden dat een nieuwe mijlpaal gehaald werd, een bevestiging van het succes van het microkrediet in België: sinds het begin van zijn activiteiten in 2011 heeft microStart, de belangrijkste Belgische microkredietinstelling, niet minder dan 30 miljoen euro toegekend aan micro-ondernemers in België.

microStart werd bijna 8 jaar geleden opgericht op initiatief van de Franse NGO Adie, BNP Paribas Fortis en het Europees Investeringsfonds. Het ondersteunt al wie uitgesloten is van het klassieke banksysteem (kleine zelfstandigen, werklozen, OCMW-trekkers …) in het oprichten en ontwikkelen van hun eigen zaak, door kleine leningen toe te kennen voor grootse ideeën.

Onze klanten hebben lege zakken, maar een hoofd vol ideeën. Ze bewijzen elke dag dat er wel degelijk ondernemerszin is in België, ook bij de minstbedeelden.

__ Patrick Sapy, CEO van microStart

Het microkrediet, een systeem dat zijn deugdzaamheid in Vlaanderen bewezen heeft

Dankzij een systeem van leningen tussen 500 en 15.000 euro begeleidt microStart ondernemers bij de opbouw en verdere ontwikkeling van hun beroepsactiviteit. Alleen al dit jaar, heeft de microkredietinstelling niet minder dan 926 projecten ondersteund (een groei van 53% in 3 jaar tijd), met een gemiddeld kredietbedrag van 10.155 euro, en 741 nieuwe banen gecreëerd in Vlaanderen.

Via kleine leningen introduceert microStart een systeem van progressieve microkredieten die de ontwikkeling van elke activiteit volgen. Naarmate het project groter wordt, krijgt de ondernemer persoonlijke raad en een begeleiding op maat van zijn vooruitgang.

Zo groeien het micro-ondernemerschap én microStart samen in Vlaanderen! Een vruchtbare wisselwerking die vandaag haar doeltreffendheid bewijst met meer dan 30 miljoen euro aan toegekende kredieten sinds 2011.

Een groeiende vraag

Sinds de oprichting is het aantal kredietaanvragen bij microStart alleen maar blijven toenemen. Sinds 2011 kwam de instelling alleen al in Vlaanderen in contact met meer dan 4985 potentiële micro-ondernemers (een stijging van 130% sinds 2015).

Een duizelingwekkende stijging die verklaard wordt door de opening in 2015 van twee lokale kantoren (in Gent en Antwerpen) die stabiliteit brengen voor de microkredietinstelling. Een lokale verankering die toelaat diversere profielen van kandidaat-ondernemers aan te trekken.

Meer dan ooit verdedigt microStart waarden als vertrouwen, solidariteit, respect, professionaliteit en innovatie. Opdat iedereen de kans zou krijgen zijn lot in eigen handen te nemen, verdedigt microStart het fundamentele recht op economisch initiatief voor iedereen, ongeacht inkomen, opleidingsniveau, leeftijd of afkomst.

Wist je dat…*

• 26% van de klanten van microStart vrouwen zijn
  • 88% van de klanten van microStart jonger zijn dan 50
  • 65% van de klanten van microStart in het buitenland geboren zijn.

*gegevens voor Vlaanderen in 2018

Julien Brasseur