MICROSTART VIERT 1000STE BRUSSELSE MICROKREDIET EN HAALT KAAP VAN 10 MILJOEN EURO

Brussel, 23 juli 2015 – microStart Brussel heeft zijn 1000ste microkrediet uitgereikt. Maria Mukamanzi uit Sint-Agatha-Berchem krijgt een lening van 10.000 euro voor de financiering van haar sociale kruidenierswinkel. Een gebeurtenis die samenvalt met een andere mijlpaal voor de microkredietinstelling, want nog deze week rondde microStart de kaap van 10 miljoen euro aan verstrekte microkredieten in heel België.

Met microleningen van 500 tot 15.000 euro en gratis begeleiding geeft microStart personen ‘met meer ideeën dan geld’, die niet terechtkunnen in het klassieke bankcircuit (kleine zelfstandigen, werklozen, OCMW-steuntrekkers...), de kans om hun eigen onderneming op te starten of verder uit te bouwen.

MARIA MUKAMANZI, ÉÉN UIT DE DUIZEND

Begin 2011 opende microStart de deuren in Brussel. Met succes: nauwelijks vier jaar later heeft het Brusselse agentschap al haar 1000ste microkrediet toegekend. De gelukkige is de 50-jarige Maria Mukamanzi. Dankzij haar lening kon de Belgische onderneemster met Rwandese roots, samen met twee vriendinnen, een sociale kruidenierswinkel openen in hartje ‘Cité Moderne’ in Sint-Agatha-Berchem. microStart gaf hen het finale duwtje in de rug om hun project te kunnen lanceren. Het microkrediet van 10.000 euro dient om de huur, de inrichting van het pand en de eerste voorraad te betalen.

Elke dag ontmoeten de adviseurs van microStart mensen als Maria Mukamanzi. De sleutel tot hun succes bestaat erin naar deze ondernemers te luisteren, een vertrouwensband met hen op te bouwen, samen een realistisch plan uit te werken en hen intensief te begeleiden bij de opstart of de ontwikkeling van hun activiteiten.

10 MILJOEN EURO MICROKREDIETEN

Maar microStart heeft deze week nog redenen om te vieren. Sinds haar oprichting in 2011 kende de organisatie al 10 miljoen euro aan microkredieten in heel België toe. Het is het totale bedrag dat tot nu toe werd uitgeleend door haar lokale agentschappen in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi.

Achter dit indrukwekkende maar enigszins abstracte cijfer - dat niettemin een bewijs is voor het succes van microkredieten in ons land - schuilt echter vooral de concrete realiteit van 1400 ondersteunde bedrijven en 1000 nieuwe jobs. Alleen al in onze hoofdstad kwamen er, sinds de opening van het Brusselse kantoor in 2011, 4600 kandidaat-ondernemers bij microStart aankloppen, wat resulteerde in 360 nieuwe jobs en 1039 verstrekte microkredieten. In 2015 werden er al 1200 coachingsessies georganiseerd.

Om zijn rol ten volle te vervullen, kan microStart rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis, die de microfinancieringsinstelling een kredietlijn verschaft om de micro-ondernemers te financieren. Uit een Vlerick-studie in samenwerking met de bank bleek onlangs dat microkredieten in 80% van de gevallen tot duurzame jobs leiden.

Perscontact:

Wenst u meer informatie, een interview of beeldmateriaal? Neem dan contact op met:

Voice Agency – Laure Vandeghinste — [email protected] – 02/893.98.76

Website: www.microstart.be