MICROSTART VIERT TWEEJARIG BESTAAN IN GENT EN HAALT KAAP VAN 10 MILJOEN EURO

AL 103 NIEUWE JOBS IN DE ARTEVELDESTAD DANKZIJ MICROKREDIETEN

Gent, 28 juli 2015 – microStart Gent heeft onlangs twee kaarsjes mogen uitblazen. Na twee jaar aanwezigheid in de Arteveldestad staat de balans op 438 begeleide ondernemers, 186 microkredieten en 103 nieuw gecreëerde jobs. Een groot succes, dat vorige week ook op nationaal niveau bevestigd werd, nadat microStart de kaap van 10 miljoen euro aan verstrekte microkredieten haalde.

Met microleningen van 500 tot 15.000 euro en gratis begeleiding geeft microStart personen ‘met meer ideeën dan geld’, die niet terechtkunnen in het klassieke bankcircuit (kleine zelfstandigen, werklozen, OCMW-steuntrekkers...), de kans om hun eigen onderneming op te starten of verder uit te bouwen.

2 JAAR MICROSTART GENT

Sinds de opening in juni 2013 begeleidde microStart Gent maar liefst 438 ondernemers. Daarvan ontvingen er 186 een microkrediet. Het bracht ondere andere de foodtruck van Younes Benzaza écht aan het rollen. Op verschillende foodtruckfestivals vertegenwoordigt hij de Gentse trots met zijn mastellen. Geert Dekeyzer kon van zijn passie zijn job maken en kreeg de nodige begeleiding om een escargotkwekerij op te starten. De ‘Italiaanse Mamma’ Anna-Maria vond er dan weer steun voor haar gezellige trattoria ‘La Vita Nova’, een nieuwe hotspot in de Steendam.

Dankzij microStart is Gent dus al heel wat ondernemers rijker. Maar daar blijft het niet bij. Elke ondernemer die zijn activiteit opstart, zorgt tegelijkertijd voor heel wat positieve effecten op de maatschappij: het creëren van jobs - de Gentse microStarters waren de afgelopen twee jaar goed voor 103 nieuwe jobs -, regelen van situaties die tot dan precair waren, vermindering van sociale uitkeringen, verhoging van fiscale bijdragen, toegang tot krediet, ...  Dat bleek onlangs ook uit een impactstudie van de Vlerick Business School in opdracht van BNP Paribas Fortis.

10 MILJOEN EURO MICROKREDIETEN

En microStart heeft dus nog redenen om te vieren. Sinds haar oprichting in 2011 kende de organisatie al 10 miljoen euro aan microkredieten in heel België toe. Het is het totale bedrag dat tot nu toe werd uitgeleend door haar lokale agentschappen in Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi.

Achter dit indrukwekkende maar enigszins abstracte cijfer - dat niettemin een bewijs is voor de hoge vlucht van microkredieten in ons land - schuilt echter vooral de concrete realiteit van 1400 ondersteunde bedrijven en 1000 nieuwe jobs.

Om zijn rol ten volle te vervullen, kan microStart rekenen op de steun van BNP Paribas Fortis, die de microfinancieringsinstelling een kredietlijn verschaft om de micro-ondernemers te financieren.

Perscontact:

Wenst u meer informatie, een interview of beeldmateriaal? Neem dan contact op met:

Voice Agency – Laure Vandeghinste — [email protected] – 02/893.98.76

Website: www.microstart.be