Ook dit zijn Antwerpse ondernemers!

Week van het Microkrediet wil vooroordelen over ondernemen wegwerken

‘Ook ik ben ondernemer!’. Met deze campagne organiseren microStart en Impulskrediet van 19 tot 23 maart opnieuw de Week van het Microkrediet onder de Hoge Bescherming van Hare Majesteit de Koningin. Hoogtepunt wordt de verkiezing van de Micro-ondernemer van het Jaar, waarvoor zes Antwerpse ondernemers in de running zijn.

WEG MET VOOROORDELEN OVER ONDERNEMEN

Dat is de boodschap die microStart en Impulskrediet, twee van de grootste microkredietverleners in onze land, willen meegeven tijdens deze zevende editie van de Week van het Microkrediet. Ondernemen is niet enkel weggelegd voor de ‘happy few’, maar moet mogelijk zijn voor iedereen, ongeacht zijn of haar afkomst, geslacht, sociale achtergrond of leeftijd.

Antwerpenaar Mustafa Hassankhil, bijvoorbeeld, beantwoordt niet meteen aan het klassieke beeld van een ondernemer. Hij vluchtte enkele jaren geleden als minderjarige uit Afghanistan en besloot in ons land zijn kans te wagen als ondernemer. Hij leerde Nederlands, behaalde zijn diploma bedrijfsbeheer en bekeek massaal Youtube-tutorials. Hij heeft nu zijn eigen gsm-repairshop in Boom.

En zoals Mustafa, zijn er nog vele andere micro-ondernemers die tonen dat iedereen ondernemer kan worden. Wars van alle vooroordelen die vaak heersen ten aanzien van bepaalde bevolkingsgroepen.

TIENTALLEN EVENEMENTEN VOOR ONDERNEMERS

Tijdens de Week van het Microkrediet zullen de teams van microStart en Impulskrediet die positieve boodschap promoten bij hun klanten, partners en het grote publiek, tijdens tientallen evenementen over het hele land. Zo zijn er ook in Antwerpen verschillende infosessies, workshops, ‘speed coaching’-sessies, opendeurdagen en netwerkevents, waar kandidaat-ondernemers met concrete plannen voor een micro-onderneming de adviseurs van microStart en Impulskrediet kunnen ontmoeten.

Elke dag van de week staat bovendien in het teken van een specifiek thema dat aansluit bij de globale campagne van deze editie:

·        maandag 19 maart: ondernemer en wereldburger;

·        dinsdag 20 maart: vrouw, moeder, ondernemer;

·        woensdag 21 maart: selfmade ondernemer;

·        donderdag 22 maart: op ondernemen staat leeftijd.

Het volledige programma ontdekt u op: www.weekvanhetmicrokrediet.be.

STEM VOOR DE MICRO-ONDERNEMER VAN HET JAAR

Het orgelpunt van de week wordt ongetwijfeld de verkiezing van de Micro-ondernemer van het Jaar die wordt bekendgemaakt tijdens het slotevent op vrijdag 23 maart in Brussel.

Uit heel België werden er 25 micro-ondernemers geselecteerd in de vier categorieën die ook de leidraad vormen voor het verloop van de week (zie hierboven). Het publiek bepaalt wie de winnaar in elke categorie wordt door via Facebook te stemmen op zijn of haar favoriet. De winnaars gaan naar huis met 1.000 euro.

Uit de verschillende laureaten van de Week zal een jury ten slotte de Micro-ondernemer van het Jaar kiezen, die bekroond zal worden tijdens de slotceremonie op vrijdag 23 maart. Er is ook een Publieksprijs voor de micro-ondernemer die in de loop van de week de meeste stemmen heeft verzameld van het grote publiek.

De genomineerde kandidaten uit de provincie Antwerpen zijn

1. ONDERNEMER EN WERELDBURGER

VOLKAN & AYSEL, TuRKS RESTAURANT IN EDEGEM

Volkan is geboren en opgegroeid in Turkije. Zo’n tien jaar geleden zijn Volkan en zijn vrouw in België komen wonen. Ze startten onmiddellijk hun eigen pita- en pizzazaak op in Gent. Toen ze ontdekten dat dit niet de beste locatie was voor hen, verhuisden ze naar Antwerpen. Ze vonden de perfecte plaats voor hun Turks restaurant in Edegem, op de centrale markt. Daar openden ze hun restaurant ‘Karaca’.

Hier kan je proeven van verschillende Turkse specialiteiten die bereid worden door Volkan en je wordt hartelijk verwelkomd door Aysel die altijd in is voor een grapje en een babbeltje. Als je geluk hebt, komt er misschien zelfs een Turkse dans aan te pas.

Volkan en Aysel deden hun uiterste best om hun restaurant te openen en het te krijgen waar het nu is. Het is niet altijd gemakkelijk om een onderneming op te starten in een ander land, maar zij slaagden er toch in. Dat komt vooral doordat Volkan en Aysel hardwerkende, optimistische mensen zijn die blijven doorgaan voor hun familie.

2. VROUW, MOEDER,  ONDERNEMER

NALIN ALPTEKIN, SNACKBAR IN BERLAAR

Op zeer jonge leeftijd werd Nalin al geconfronteerd met verschillende moeilijkheden, maar dat weerhield haar er niet van hard te werken en haar doelen te verwezenlijken. Wie Nalin ontmoet, ziet meteen dat zij alles heeft wat nodig is om een onderneming te laten draaien en te laten bloeien. Ze is toegewijd, energiek en een harde werkster. Kortom, een echte onderneemster!

In 2016, toen ze voldoende spaargeld had verzameld, opende ze met de hulp van microStart een pita-pizza snackbar in Berlaar. Daar serveert ze een grote variëteit aan heerlijke, vers gemaakte snacks: pita, pizza, dürüm, falafel of de minder gekende köfte, kumpir en menemen. Klanten kunnen genieten van hun maaltijd in het restaurant of die aan huis laten leveren.

Nalin heeft het geluk om een echtgenoot en familie te hebben met ervaring in de voedingssector die werken in de snackbar of inspringen wanneer nodig. Gewoonlijk is het haar echtgenoot die werkt in de keuken, terwijl Nalin de klanten bedient met de glimlach. Nalin kan altijd terugvallen op haar liefdevolle familie die klaarstaat om te helpen wanneer nodig, ongeacht of het gaat om werken in het restaurant of het doen van enkele boodschappen.

Wat er ook gebeurt, falen is geen optie voor een sterke vrouw als Nalin Alptekin, haar onderneming en haar familie!

3.   SELFMADE ONDERNEMER

MUSTAFA HASSANKHIL, TELEFOONWINKEL IN BOOM

Mustafa Hassankhil kwam naar België als minderjarige vluchteling uit Afghanistan. Eerst leerde hij Nederlands en begon aan technisch secundair onderwijs. Omwille van persoonlijke problemen was hij niet in staat om dat technisch secundair onderwijs af te werken. Hij vond een job in een telefoonwinkel waar hij veel kennis en technische knowhow verwierf. Naast zijn dagelijkse werk deed hij ook kleine jobs om zijn financiële situatie te verbeteren.

Dit alles deed hij met maar één droom in het achterhoofd, namelijk het openen van zijn eigen telefoonwinkel. Helaas is het niet makkelijk om een eigen zaak op te richten in België zonder een diploma secundair onderwijs. Het verplichte examen bedrijfsbeheer was dan ook het eerste obstakel. En daarna volgde de uitdaging van het vinden van een goede locatie en het winnen van het vertrouwen van mogelijke partners en kredietleveranciers. Maar Mustafa was zeer gemotiveerd en had de juiste mindset om dit alles te verwezenlijken.

Tegen alle verwachtingen in slaagde hij voor het examen bedrijfsbeheer en richtte hij zijn eigen telefoonwinkel op in januari 2017. Vandaag draait zijn zaak goed. De klanten blijven terugkomen dankzij de kwaliteit van zijn producten, maar zeker ook van zijn service.

NIKOLAJ MORTELMANS, T-SHIRTSHOP in ANTWERPEN

Nikolaj Mortelmans heeft van zijn passie zijn beroep gemaakt en verkoopt zelf ontworpen t-shirts. Hij volgde het Starterstraject van Starterslabo, daarna zorgde de combinatie van een Impulskrediet en Startlening+ ervoor dat hij kon investeren in zijn zaak en voltijds ondernemer kon worden.

Nikolaj heeft zonder bijkomende opleiding, maar met heel veel passie, doorzettingsvermogen en marktonderzoek, zijn droom kunnen waarmaken.

4.   OP ONDERNEMEN STAAT GEEN LEEFTIJD

SINGH JITENDER, DAGWINKEL IN ANTWERPEN

Singh werd geboren in India, maar woont al vele jaren in België met zijn vrouw en twee kinderen. Hij is opgeleid als mecanicien en werkte in die sector voor zo lang hij zich kan herinneren. Toch was Singh altijd al gepassioneerd door ondernemen en dat kon hij niet blijven negeren.

Daarom opende hij een textielwinkel. Tussen 2000 en 2007 verkocht hij in zijn winkel een grote variëteit aan stoffen, gaande van het dagelijkse katoen tot uitstekende Indische zijde. Daarnaast verhandelde hij ook lange tijd Indisch textiel. Jammer genoeg merkte Singh dat hij meer verdiende en in staat was meer te sparen als mecanicien.

Om zijn familie te ondersteunen, ging hij daarom verder in deze branche. Gelukkig was Singh, op het einde van 2007 en op 52-jarige leeftijd, in staat om terug te keren naar zijn roots als ondernemer en een dagwinkel in de stad Antwerpen te openen.

Singh verkoopt nu alles wat nodig is om in de dagelijkse behoeften van mensen te voorzien; voeding en drank, groenten en fruit, Indische specialiteiten, telefoonkaarten en nog zoveel meer. Dankzij zijn open en vriendelijke persoonlijkheid kon hij veel contact leggen met mensen uit de buurt en is het voor hen een waar genot om bij hem te winkelen.

SEPPE BROECKX, TATTOOSHOP IN TURNHOUT

Seppe Broeckx (24 jaar) opende in 2017 zijn tattooshop ‘Raven Walker’ in Turnhout. Ondertussen lopen al heel wat mensen rond met zijn kunstzinnige creaties. Ondanks zijn jonge leeftijd is Seppe zeer gedreven en verzet hij bergen om zijn klanten gelukkig te maken met de perfecte tattoo. Als echte ondernemer staan zijn gedachten en plannen ook nooit stil. Zo heeft hij nu een eigen t-shirtlijn. Seppe toont dat jong zijn en weinig ervaring hebben helemaal geen belemmering is om een goed ondernemer te zijn!

Stemmen op uw favoriet kan via deze pagina vanaf maandag 12 maart om 9 uur tot en met 22 maart 16 uur.

NEEM JE TOEKOMST ZELF IN HANDEN

De actie van microStart en Impulskrediet bewijst dat iedereen succesvol kan ondernemen, op voorwaarde dat hij of zij toegang heeft tot financiering en begeleiding op maat, dé twee pijlers van het microkrediet.

Microkrediet is een efficiënte manier om werkloosheid en maatschappelijke uitsluiting tegen te gaan. Ook ondernemers die niet binnen het klassieke bancaire systeem passen, kunnen hun eigen bedrijfje oprichten en succesvol zijn. Gewoon omdat ze hun toekomst graag zelf in handen nemen!

De Week van het Microkrediet is een jaarlijks initiatief met de steun van: BNP Paribas Fortis, AG Insurance, Partena, Hefboom, PMVz, Funds For Good, Lions, Metro, Unizo, VDAB, European Investment Fund, Agentschap Innoveren en Ondernemen, …

Alle info over de Week van het Microkrediet vindt u op: www.weekvanhetmicrokrediet.be

Laure Vandeghinste

Voice Agency