Opinie: Voor een gendergelijke toegang tot financiering voor ondernemers.

Medeondertekenaars : microStart en de 1 800 vrouwelijke ondernemers die de afgelopen 10 jaar betrokken waren, Womenpreneur initiative, #shedidit, Markant vzw, Réseau Diane, Femmes fières asbl, Les Audacieuses by F.A.R, WoWo Community, LEAD Belgium

Opdat vrouwen dezelfde kansen zouden krijgen als mannen in het ondernemersavontuur, moeten oplossingen worden gevonden voor de barrières waarmee onderneemsters worden geconfronteerd.

Een belangrijke drempel is het gebrek aan toegang tot financiering. microStart roept de beleidsmakers en de bankensector op om concrete oplossingen aan te bieden om het ondernemerschap van vrouwen te bevorderen en de ongelijkheid bij de toegang tot financiering te verminderen.

VROUWELIJK ONDERNEMERSCHAP IN BELGIË

Het aandeel zelfstandige vrouwen blijft in België in de minderheid. Hoewel vrouwen de helft van de actieve bevolking uitmaken, is slechts 34% van de ondernemers vrouw. Ook al kent dit percentage de afgelopen jaren een positieve evolutie, blijven er nog te veel uitdagingen die veel vrouwen ervan weerhouden een eigen bedrijf te beginnen.

De inzet is hoog: toegang tot financiering voor vrouwelijke ondernemers en dus tot het ondernemerschap- zou vele vrouwen in staat stellen hun financiële situatie te verbeteren, zich te emanciperen en bij te dragen aan de maatschappij. In België worden vrouwen vandaag meer getroffen door armoede en hebben ze een lagere werkgelegenheidsgraad dan mannen. Ondernemerschap kan een alternatief zijn voor werk in loondienst.

Ondernemerschap is een hefboom voor economische en sociale integratie, en draagt bij tot een rechtvaardiger en meer inclusieve samenleving.

VROUWEN ZIJN NIET GELIJK AAN MANNEN BIJ DE BANK

Voor zowel mannen als vrouwen is het gebrek aan toegang tot financiering een belangrijke hinderpaal voor het starten van een bedrijf. Volgens verschillende bronnen krijgen vrouwen echter niet dezelfde behandeling dan mannen bij hun bankier. Op het terrein wordt aan vrouwen vaker een bankkrediet geweigerd dan aan mannen, terwijl de gevraagde en toegekende bedragen voor vrouwen over het algemeen lager zijn. Dit zijn schokkende bevindingen, vooral wanneer uit de cijfers blijkt dat vrouwen hun zaak minder risicovol beheren dan mannen, minder vaak failliet gaan en hun leningen beter terugbetalen!

Het is duidelijk dat microfinanciering, en specifieker microStart, een belangrijke rol kan spelen bij de financiering van ondernemingsprojecten van vrouwen die door banken worden geweigerd. microStart wil de barrières voor vrouwen verlagen inzake de oprichting van een zaak en hen steunen bij de ontwikkeling van hun ondernemingen. Een aangepaste financiering en begeleiding is nodig om aan de behoeften van vrouwelijke ondernemers te voldoen en het volledige potentieel van vrouwelijk ondernemerschap aan het licht te brengen.

Het veronderstelt ook dat microStart haar plaats vindt en erkend wordt in het ecosysteem van de financiering van ondernemingen. Een betere samenwerking tussen verenigingen en banken zou bijdragen tot het sensibiliseren en informeren van starters en onderneemsters over de alternatieven voor bankfinanciering, zodat zij de kansen krijgen om hun ondernemersproject te realiseren.

Federaal minister voor Zelfstandigen David Clarinval: «Genderdiscriminatie is niet meer aanvaardbaar. Alternatieve systemen zoals microStart bieden een zeer nuttige oplossing voor personen met een ondernemersproject die de gehoopte financiering van de bank niet hebben verkregen.”

Maar om de toegang tot financiering te verbe- teren, moeten we ook de mentaliteit veranderen, diepgaand en op maatschappelijk niveau. Wanneer we het over ondernemerschap hebben, beelden we ons al te vaak mannen in pak voor aan het hoofd van grote, bloeiende bedrijven.

Deze mentaliteit beïnvloedt de bankiers die de dossiers evalueren, maar ook de vrouwen zelf. Het is moeilijk om je als zakenvrouw in te beelden in een mannenwereld! Een gebrek aan inspirerende rolmodellen betekent dat vrouwen zich niet legitiem of capabel voelen om een bedrijf te starten en te leiden en minder zelfvertrouwen hebben tegenover hun bankiers. Dit moet veranderen!

“Wanneer vrouwelijke ondernemers met een realistisch financieel plan afkomen, weet dan dat hun bescheidenheid hen siert. Achter deze realistische inschatting van hun business, zit geen gebrek aan ambitie of verkoopstalent, maar een hoop denkwerk dat het welslagen van    het    project    sterk    bevordert!” Lien Warmenbol, projectcoördinator bij #SheDIDIT.

EEN CAMPAGNE OM DE BEELDVORMINGTE VERANDEREN

Met de organisatie van haar jaarlijkse campagne voor vrouwelijk ondernemerschap wil microStart stereotypen doorbreken, vrouwelijk leiderschap aanmoedigen en inspirerende succesverhalen onder de aandacht brengen. Van 18 tot 22 oktober organiseren microStart en haar partners een reeks workshops en events voor iedere vrouw die het project, de overtuiging of de wens heeft om onderneemster te worden. Ontdek het programma van gratis evenementen van de week op www.microstart.be.

De campagne is ook een gelegenheid om de belangen van vrouwelijke starters en ondernemers te verdedigen.

Om de situatie van vrouwelijke starters en ondernemers te verbeteren, roept microStart de beleidsmaker van het land en de banksector op om actie te ondernemen voor het ondernemerschap van vrouwen en zich in te zetten voor een betere toegang tot financiering. Er zijn enkele positieve stappen gezet, maar deze zijn onvoldoende. Het is van essentieel belang om inspanningen te blijven leveren.

Ontdek de portretten van vrouwelijke ondernemers die door microStart worden gesteund op de bijgevoegde opinie.

Opinie - Voor een gendergelijke toegang tot financiering voor ondernemers.pdf

PDF - 15 Mb