Persbericht: microStart lanceert een ambitieus herstelplan voor micro-ondernemers om uit de coronacrisis te geraken

En pleit bij de regeringen voor een inclusieve exitstrategie

Uit de enquête die microStart samen met Accenture ontwikkelde om de impact van de coronacrisis op micro-ondernemers begeleid door microStart beter te begrijpen, blijkt dat ongeveer 70% een daling in omzet kent van meer dan 50% in één maand. Bovendien blijkt dat 69% van de micro-ondernemers zich zorgen maakt over de continuïteit van haar bedrijf in de toekomst. Aangezien 4 ondernemers op 10 het moeilijk hebben om financiering voor hun bedrijf te vinden, is deze groep dan ook het zwaarst getroffen door de coronacrisis. Om onnodige faillissementen te voorkomen, heeft microStart een steunplan opgesteld in drie fases om micro-ondernemers te ondersteunen tijdens de crisis en zich voor te bereiden op het herstel.

microStart doet een beroep op de overheden en haar partners om samen met BNP Paribas Fortis, Funds For Good, Degroof Petercam en de Bernheim Foundation dit plan te financieren, waarvan de behoefte aan ereloonfondsen op 2.265.000 euro wordt geraamd.

70% heeft daling in omzet van meer dan 50%

België blijkt een land van micro-ondernemingen te zijn. Volgens de SBA Fact Sheet van 2018 zijn bijna 95% van de bedrijven micro-ondernemingen. Daarom vond microStart het zinvol om een enquête te lanceren die de impact van de coronacrisis op micro-ondernemers onderzoekt. Daaruit blijkt dat gemiddeld 2/3 van de respondenten z’n activiteiten moest stopzetten door de maatregelen opgelegd door de overheid. Over het algemeen komt naar voor dat 70% een daling in zijn omzet kent van meer dan 50% in één maand. Wallonië blijkt met 85% de zwaarst getroffen regio te zijn. Ook komt uit de enquête voort dat 69% van de respondenten zich zorgen maakt over de continuïteit van haar bedrijf in de toekomst. De resultaten van de enquête vindt u in bijlage.

Een plan in drie fases

microStart heeft, naast de steunmaatregelen ontwikkeld door de overheid, aanvullende maatregelen genomen om micro-ondernemers doorheen deze crisis en de plotselinge stopzetting van hun activiteiten te begeleiden. Het plan steunt de micro-ondernemers ook tijdens het heropstarten van hun activiteiten en daarna. Het herstelplan van microStart bestaat uit drie fases:

1) Urgentiefase van april tot mei 2020

Met spoed heeft microStart in samenwerking met Funds For Good het microkrediet ‘mS Express’ gelanceerd. Dankzij dit microkrediet, bedoeld om mensen hun cashflowbehoeften snel te financieren, kunnen ondernemers een lening zonder waarborg krijgen van €2.000 aangevuld met een erelening van €1.000 zonder rente of waarborg. Voor elke nieuwe lening is het mogelijk om tot 3 maanden uitstel van kapitaalaflossingen te verkrijgen.

Ook verbindt microStart zich ertoe om een beslissing te nemen binnen de 48 uur na aanvraag.

Bovendien biedt microStart al haar bestaande klanten, de mogelijkheid om hun terugbetalingsdatum te verlengen tot juli.

Naast financiële ondersteuning kunnen micro-ondernemers rekenen op coaching op afstand en kunnen ze informatieve webinars volgen over de beschikbare steunmaatregelen.

2) Herstelfase van juni tot september 2020

Deze fase heeft als doel micro-ondernemers te ondersteunen bij de voorbereiding van de hervatting van hun activiteit om zo de continuïteit van hun bedrijf te waarborgen. microStart lanceert daarom het microkrediet ‘ms Business’ dat cashflowbehoeften tot €12.000 kan dekken, maar ook investeringen en aanvullende voorraad. Dit microkrediet wordt automatisch aangevuld met een erelening van max. €3.000, zonder waarborg of interest, met een aflossingsvrije periode van 24 maanden.

Naast de coaching en webinars, kunnen micro-ondernemers ook online opleidingen volgen.

3) Groeifase van oktober 2020 tot juni 2021

Tijdens de heroplevingsfase focust microStart zich op de ondersteuning op lange termijn, na de heropleving en de herontwikkeling van activiteiten van micro-ondernemers.

Daartoe heeft microStart het microkrediet ‘mS Scale-up’ in het leven geroepen die leningen dekt tot €20.000. Deze lening wordt systematisch aangevuld met een erelening, zonder waarborg of interest en met een aflossingsvrije periode van 24 maanden, voor een maximumbedrag van €5.000.

Micro-ondernemers kunnen dankzij een intensief individueel coachingstraject gedurende 3 maanden worden opgevolgd. ​ ​

Niet mogelijk zonder steun van partners en overheid

Om haar herstelplan tot juni 2021 te kunnen uitvoeren, raamt microStart haar behoefte aan ereleningen op €2.265.000. Meer dan 25% van dit fonds wordt al gefinancierd door BNP Paribas Fortis, meerderheidsaandeelhouder en stichtend lid van microStart; Funds For Good, de historische partner van microStart voor haar erelening tijdens de crisis en lid van de raad van bestuur; Degroof Petercam en de Bernheim Foundation. Naast dit fonds, zal microStart meer dan 7 miljoen euro aan aanvullende microkredieten rechtstreeks in de nationale economie injecteren.

Maar de uitvoering van dit plan is niet mogelijk zonder de steun van de regeringen (federale en gewestelijke) of andere stichtingen en bedrijven. microStart roept dan ook op tot solidariteit om van het herstelplan een succes te maken en zo meer dan 1500 banen in België te behouden.

Uit de enquête van Accenture blijkt dat 60% van de micro-ondernemers begeleid door microStart meer ondersteuning verlangen van de overheid. In een open brief gericht aan de overheid wil microStart de belangen behartigen van de micro-ondernemers die dreigen failliet te gaan na deze crisis en roept het via een aantal voorstellen de regeringen op om zo snel mogelijk een ambitieuze exitstrategie uit te voeren. De open brief vindt u in bijlage.

Infografie Herstelplan

PDF - 1.9 Mb

Open brief aan regeringen: voorwaarden voor een inclusief herstel

Resultaten Enquête: impact coronacrisis op Belgische micro-ondernemers