Toegang tot financiering voor vrouwelijke ondernemers - te veel hindernissen in België

Van 6 tot 10 maart legt microStart nog sterker de nadruk op vrouwelijk ondernemerschap

microStart, DE IDEALE PARTNER VOOR DE VROUWELIJKE ONDERNEMER IN BELGIË

De doelstellingen die microStart voor 2023 heeft aangekondigd, zijn duidelijk: meer dan 250 financieringsprojecten voor vrouwelijke ondernemers en meer dan 800 begeleidingen voor vrouwen die willen starten en hun eigen onderneming willen oprichten met behulp van een microkrediet.

Het vrouwelijk leiderschap krijgt in België nog vaak te maken met tal van ongegronde stereotypen. microStart zorgt voor begeleiding en biedt toegang tot microkrediet: sinds zijn oprichting in  2011 zijn er elk jaar gemiddeld 150 vrouwen die starten met hun ondernemersactiviteit. Dat is niet voldoende. Nog steeds zijn er te veel vrouwen die niet durven! microStart zet zich in, en begeleidt en sensibiliseert deze kandidaten zodat ze die stap naar het ondernemerschap zetten.

Programma van de campagne

Durf dromen, durf ondernemen. Ook voor vrouwen.

De obstakels voor een vrouwelijke ondernemer die om begeleiding en/of een financiering vraagt, zijn reëel, zowel in België als elders. De voornaamste uitdagingen voor vrouwen die willen ondernemen zijn:

• Toegang hebben tot financiering. De banksector kan soms nog terughoudend zijn als de vraag om financiering van een vrouw komt.
  • In het algemeen heeft een vrouw nog steeds de neiging om haar ondernemerscapaciteiten te minimaliseren. Een aarzeling om te starten, in combinatie met de angst om misschien te falen.
  • Het evenwicht tussen privé- en beroepsleven vinden is voor vrouwen een waar dilemma. Ondernemen kan onrust wekken bij sommige vrouwen.
  • De bedrijfswereld wordt nog sterk bepaald door mannen. En nog steeds te weinig bepaald door vrouwen die hun activiteit gestart hebben door beroep te doen op een microkrediet.
  • Een vrouw zal met meer vooroordelen geconfronteerd worden in de ondernemerswereld dan mannen.
  • Een vrouw met een migratieachtergrond, een gescheiden vrouw of een vrouw met een handicap zal meer belemmeringen ondervinden bij het ondernemerschap.

De federale minister van Middenstand en Kmo's, David Clarinval, heeft onlangs zijn bevindingen na een ronde tafel over de toegang van vrouwen tot het ondernemerschap voorgesteld. microStart stond de minister bij, en van de 25 maatregelen die werden voorgesteld, zijn er verschillende duidelijk een initiatief van microStart.

We noemen bijvoorbeeld maatregel 7 met het oog op een betere informering en doorverwijzing  van de banksector naar alternatieve financieringsbronnen zoals microfinanciering, met onder andere een aanpassing  van de gedragscode voor de banken van 1 maart 2018 ontwikkeld in het kader van de wet op de financiering van kmo's.

"Het is historisch dat microfinanciering een centrale plek krijgt in de maatregelen die de federale regering neemt. Al jaren pleiten we voor een betere toegang tot financiering, met name voor vrouwen. We vergeten vaak dat microfinanciering in de eerste plaats een instrument voor vrouwenemancipatie is. Deze maatregelen helpen ons om op een meer structurele manier samen te werken met de banken, zoals we dat dit jaar gaan doen met BNP Paribas Fortis", verduidelijkt David Taquin, Chief Development Officer bij microStart.

ENKELE CIJFERS ZEGGEN MEER DAN DUIZEND WOORDEN

• 33% van de financieringen is toegekend aan vrouwen (183 kredieten in 2022).
  • 45% van de personen die begeleid werden bij de oprichting van een onderneming is vrouw.
  • € 9.412 is het gemiddelde kredietbedrag dat wordt aangevraagd en toegekend.
  • Van de vrouwen die door microStart gefinancierd worden, is 56% alleenstaand en 29% is alleenstaand met kinderen.
  • 59% van de vrouwen heeft geen hoger diploma tegenover 72% voor de mannen.
  • 33% van de vrouwen die starten heeft geen werk, en 20% van de mannen.
  • 38% van de vrouwen die een begeleiding en een microkrediet aanvragen, is ongehuwd tegenover 40% voor de mannen.

Meer dan de mannen lanceren de vrouwen zich in de sector van de verkoop, de diensten en de verzorging.

ONTDEK VOORBEELDEN, SUCCESSEN EN REFERENTIES

Aude, Amandine en Anaïs, en zovele anderen zijn inspirerende ondernemers geworden, net als Florence Fernémont die vandaag aan het hoofd staat van 6 banketbakkerijen (Carrément Bon).

Met de steun van:

BNP Paribas Fortis en de FOD Economie