Van 22 tot 26 februari organiseert microStart de Microstarters Week in het teken van de economische relance

In de laatste week van februari nodigt microStart iedereen uit die het project, de wil of de overtuiging heeft om ondernemer te worden. De tiende editie van zijn belangrijkste jaarlijkse evenement, die door de gezondheidscrisis noodgedwongen 100% digitaal zal verlopen, brengt dit jaar hulde aan de veerkracht van onze lokale ondernemers overal in België.

Al sinds 2011 organiseert de microkredietinstelling met de steun van zijn talrijke partners elk jaar de MicroStarters Week. Deze week, die helemaal in het teken staat van economisch initiatief, zet de uiteenlopende activiteiten van micro-ondernemers in de kijker die op haar vertrouwen en die met hun initiatieven aantonen dat een eigen zaak een duurzame stap naar integratie kan zijn. Het is ook de ideale gelegenheid om onze beleidsmakers te wijzen op de vele hinderpalen die het volkse ondernemerschap nog te vaak in de weg staan.

Op het programma: meer dan 25 virtuele evenementen

Na een tumultueus 2020 wil de MicroStarters Week meer dan ooit (toekomstige) lokale ondernemers helpen om hun veerkracht te versterken en hun eigen zaak op te starten of verder uit te bouwen. Ja, een eigen zaak opstarten kan ook in tijden van crisis!

Meer dan 25 online evenementen staan zo volgende week op het programma, in het Nederlands, Frans, Engels en voor het eerst ook in het Arabisch. (Toekomstige) ondernemers kunnen er kennismaken met de oplossing van begeleid microkrediet, krijgen concreet advies, ontmoeten virtueel andere ondernemers en kunnen al hun vragen kwijt aan de teams van microStart en zijn partners. Kortom, alles om van je ondernemingsproject een succes te maken, dankzij workshops, infosessies, paneldiscussies en webinars rond digitalisering.

"Het idee om in deze periode een onderneming op te starten kan gek lijken, maar ondanks de coronacrisis blijft de zin voor ondernemerschap groot bij de Belgen. Het aantal opgerichte ondernemingen in 2020 is hiervan het beste bewijs. Naast een duurzame oplossing voor maatschappelijke integratie en toegang tot de arbeidsmarkt, is micro-ondernemerschap ook een van de drijfveren voor de uitbouw van onze lokale economie, zorgt het voor dynamiek in het buurtleven en versterkt het de sociale banden. En dat is net wat we allemaal na deze moeilijke periode nastreven", zegt Emmanuel Legras, CEO van microStart.

Een zaak starten in tijden van crisis? Deze onderneemster deed het!

In 2020 kende microStart 583 microkredieten toe aan ondernemers in heel België voor een bedrag van 4,12 miljoen euro. In Vlaanderen alleen ging het om 166 microkredieten voor een bedrag van 1,27 miljoen euro. Sinds 2011 werden in totaal al 4065 micro-ondernemers gefinancierd, voor een totaalbedrag van 42,15 miljoen euro.

Een van hen is de Gentse onderneemster Nihan Tuglu, die haar foodtruckproject Veggygezond opstartte in volle crisis:

“Afgelopen jaar heeft microStart Gent mij enorm geholpen en een duwtje in de rug gegeven om mijn eigen zaak te starten, een foodtruck met mediterraans eten. Ik had dat idee al lang, maar door dit moeilijke en uitdagende jaar kwamen er veel obstakels op mijn weg. De persoonlijke begeleiding van microStart zorgde ervoor dat mijn idee concreter werd en ondertussen heb ik ook een lening gekregen van microStart. Hoewel dit allesbehalve een makkelijk jaar is om van start te gaan, kan ik mijn droom toch waarmaken en binnenkort mijn eigen foodtruck uitbaten.”
Nihan Tuglu, oprichtster van Veggygezond

An Vervliet, gedeputeerde provincie Oost-Vlaanderen:

"De provincie Oost-Vlaanderen heeft bijzondere aandacht voor de tewerkstelling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Ondernemers uit deze doelgroep die een zelfstandige activiteit willen ontplooien of willen groeien om hun sociale positie te verbeteren, hebben geen of moeilijk toegang tot een bankkrediet. microStart verlaagt de drempel tot ondernemerschap en geeft Oost-Vlaamse starters en ondernemers een belangrijk duwtje in de rug."

Ontmoeting met het kabinet-Dermine (woensdag 24/02)

microStart wil deze nieuwe editie van de MicroStarters Week ook aangrijpen om meer steun aan de overheid te vragen voor alle sectoren, tot de economie echt opnieuw opleeft. Een van de hoogtepunten van deze week wordt dan ook de ontmoeting met het kabinet van de staatssecretaris voor Relance op woensdag 24 februari om 11 uur. Deze ontmoeting zal via Facebook Live te volgen zijn op de pagina van microStart: https://www.facebook.com/microStart/ ​

Ieder jaar worden er in België 100.000 ondernemingen opgericht. 90% ervan zijn micro-ondernemingen die het kloppende, dynamische hart van de Belgische economie vormen. 60% van de oprichters ondervindt echter problemen om toegang tot bankkrediet te krijgen. Erger nog, meer dan 80% van de kandidaat-kredietnemers die door de traditionele banken werden afgewezen, verklaart bij hun afwijzing geen informatie te hebben ontvangen over andere mogelijke financieringsoplossingen, zoals microkredieten.

"Daarom staan we sinds maart 2020, toen de pandemie uitbrak, klaar voor de Belgische ondernemers met ons relanceplan. En tijdens deze week hebben we dus ook de mogelijkheid om onze oplossingen voor te stellen met het oog op de economische relance. Die kan niet gerealiseerd worden zonder de volledige steun van micro-ondernemers", besluit Emmanuel Legras.

Ontdek het programma van de Microstarters Week en schrijf je in op:

Persdossier:

Persdossier MicroStarters Week

PDF - 5.6 Mb

Perscontact:

Voor meer informatie, aanvragen voor interviews en foto's:

microStart, 10 jaar ten dienste van micro-ondernemers

Sinds 2011 biedt microStart zijn financierings- en begeleidingsdiensten aan aan iedereen die een onderneming wil oprichten of uitbouwen en die geen toegang heeft tot bancaire leningen. microStart verdedigt het idee dat iedereen een onvervreemdbaar recht heeft op economisch initiatief, ongeacht zijn of haar geslacht, afkomst, professionele achtergrond, academisch niveau of economische situatie.

Tien jaar microStart, dat zijn:

• 5630 verstrekte microkredieten
  • 4065 gefinancierde onderneemsters en ondernemers
  • 8854 begeleide en opgeleide personen
  • 42,10 miljoen euro geïnjecteerd in de Belgische economie

Met als concrete impact:

• 31% gesteunde vrouwen
  • 75% continuïteitsgraad na 2 jaar
  • 1,6 banen gecreëerd per gefinancierde onderneming
  • Sociaal rendement: elke euro die microStart investeert, levert 4 euro op voor de samenleving.