Vierde Week van het Microkrediet zet Antwerpse ondernemers met meer ideeën dan geld in de kijker

Van 16 tot 20 maart 2015 organiseert microStart de vierde editie van de Week van het Microkrediet. Op het rijkgevulde programma staat een vijftigtal evenementen over het hele land, maar ook in Antwerpen, met specifieke activiteiten voor de Scheldestad.

De Week van het Microkrediet wil ondernemers met meer ideeën dan geld wijzen op het belang van microkrediet als springplank naar een eigen zaak. Met een hele resem acties in haar kantoren en bij lokale partners hoopt microStart weerklank te krijgen in heel België.

Meer ideeën dan geld

In tijden van economische crisis hebben we meer dan ooit nood aan succesverhalen van ondernemers. Daarom kiest microStart ervoor om die mannen en vrouwen in de kijker te zetten die hun lot in eigen handen hebben genomen dankzij een microkrediet.

Tijdens de Week van het Microkrediet kan iedereen met hen komen kennismaken. Een van de Antwerpse micro-ondernemers is Suzanne Namsene uit Bujumbura. Samen met haar vriend lanceerde ze onlangs Antwerp Clue, het eerste real-life escape game in Antwerpen.

"In het buitenland zijn real-life escape games al een echte hype. Zo groeide het idee om het concept ook hier te introduceren. Als werkzoekende kwam ik echter niet in aanmerking voor een banklening. Op aanraden van microStart richtte ik me tot een participatiefonds en informeerde ik me voor een overheidslening. Geen van beide leverde tot nu toe een oplossing, maar gelukkig kon ik geld leven bij mijn familie voor de opstart. Dankzij een microkrediet bij microStart heb ik alles kunnen rondkrijgen en kan ik nu zelfs verder uitbreiden. Zo zullen we het grootste real-life escape game in België worden", zegt Suzanne.

Impact op de tewerkstelling

"microStart Antwerpen doet aan armoedebestrijding en is een hefboom voor ondernemers in moeilijkheden, maar ondersteunt ook first believer projecten, zoals Antwerp Clue. We zijn bijzonder trots om dergelijke projecten te kunnen steunen. Jongeren met innovatieve ideeën botsen vaak op een ‘nee’ bij de banken omdat ze niet kapitaalkrachtig genoeg zijn, ongeacht hun thuissituatie of studieverleden", zegt Francine Carron, manager van microStart Antwerpen.

"In ons agentschap in de Dambruggestraat hebben we in minder dan een jaar al 119 microkredieten toegekend. En we geloven meer dan ooit in onze aanpak. Want zoals onlangs uit een impactstudie van de Vlerick Business School bleek, staat 60% van onze micro-ondernemers na 1,5 tot 3,5 jaar nog steeds aan het hoofd van zijn zaak. 21% heeft inmiddels een nieuwe onderneming opgericht of is nu elders werknemer. Het percentage nieuwe banen bedraagt dus meer dan 80 procent", vervolgt ze.

Gooi je idee niet weg, kom eerst bij ons langs!

Gesterkt door het succes van vorig jaar is microStart ook dit jaar terug met deze sterke, positieve slagzin. Daarmee roept de instelling voor microkredieten op om het recht op ondernemen voor iedereen mogelijk te maken. In de zaken van de Antwerpse micro-ondernemers maar ook in de agentschappen van partner BNP Paribas Fortis en werkwinkels van de VDAB zullen er ideeënbussen staan, waar iedereen zijn of haar idee kan deponeren.

Noteer alvast volgende activiteiten van microStart Antwerpen tijdens de Week van het Microkrediet:

• Verspreiding van ideeënbussen in de winkels van klanten en enkele partners, op maandag 16 maart
    Tijdens de Week van het Microkrediet kan iedereen zijn ideeën kwijt in een van de vele ideeënbussen die verspreid zullen worden in de zaken van de micro-ondernemers.
  • Forumtheater door het toneelgezelschap Ebullition, op maandag 16 maart in Theater Het Appeltje
    Deze interactieve voorstelling komen maatschappelijke thema’s als bancaire uitsluiting en het recht op ondernemen aan bod. Het project wordt ondersteund via het crowdfundingplatform KissKissBankBank:  http://www.kisskissbankbank.com/microstart-ebullition
  • Opendeurdag microStart Antwerpen, op woensdag 18 maart
    microStart Antwerpen heet iedereen van harte welkom in haar kantoor in de Dambruggestraat (Dambruggestraat 26, 2060 Antwerpen). De ideale gelegenheid om al uw vragen over begeleid microkrediet te stellen.
  • Pop-up antenne op de Grote Markt van Antwerpen, op donderdag 19 maart
    Geïnteresseerden kunnen donderdag op de Grote Markt van Antwerpen terecht met al hun vragen, ideeën en opmerkingen over microfinanciering. Om ook op een mobiele manier ideeën te verzamelen zal er een info-bakfiets door de straten van Antwerpen trekken.