Vierde Week van het Microkrediet zet Gentse ondernemers met meer ideeën dan geld in de kijker

Van 16 tot 20 maart 2015 organiseert microStart de vierde editie van de Week van het Microkrediet. Op het rijkgevulde programma staat een vijftigtal evenementen over het hele land, maar ook in Gent, met specifieke activiteiten voor de Arteveldestad.

De Week van Microkrediet wil ondernemers met meer ideeën dan geld wijzen op het belang van microkrediet als springplank naar een eigen zaak. Met een hele resem acties in haar kantoren en bij lokale partners hoopt microStart weerklank krijgen in heel België.

Meer ideeën dan geld

In tijden van economische crisis hebben we meer dan ooit nood aan succesverhalen van ondernemers. Daarom kiest microStart ervoor om die mannen en vrouwen in de kijker te zetten die hun lot in eigen handen hebben genomen dankzij een microkrediet.

Tijdens de Week van het Microkrediet kan iedereen met hen komen kennismaken. Eén van hen is Gentenaar Ward van Vugt. Na een internationale carrière als exportmanager besloot hij een nieuwe weg in te slaan en zijn kans te wagen in de horeca. “Maar horecazaken zijn niet bepaald de favoriete klanten van banken. Daarom ben ik gaan aankloppen bij microStart, waar ik met open armen werd ontvangen. Met een microkrediet en begeleiding op maat hebben ze me een doorstart gegeven.” Wards broodjeszaak ‘Mondvol’ opende enkele weken geleden de deuren.

Impact op de tewerkstelling

“Bij microStart zijn we bijzonder trots de financiële partner van Mondvol te kunnen zijn. Mensen helpen om hun dromen te verwezenlijken is een fantastische job. En micro-ondernemers zijn per slot van rekening het kloppende hart van onze lokale economie”, zegt Stijn Demuynck, manager van microStart Gent.

In ons agentschap in de Wondelgemstraat hebben we in minder dan twee jaar al meer dan 150 microkredieten toegekend. En we geloven meer dan ooit in onze aanpak. Want zoals onlangs uit een impactstudie van de Vlerick Business School bleek, is 60% van onze micro-ondernemers na 1,5 tot 3,5 jaar nog steeds zaakvoerder van zijn eerste onderneming. 21% heeft inmiddels een nieuwe zaak opgericht of is nu elders werknemer. Het percentage nieuwe banen bedraagt dus meer dan 80 procent”, vervolgt hij.

Gooi je idee niet weg, kom eerst bij ons langs!

Gesterkt door het succes van vorig jaar is microStart ook dit jaar terug met deze sterke, positieve slagzin. Daarmee roept de instelling voor microkredieten op om het recht op ondernemen voor iedereen mogelijk te maken. In de zaken van de Gentse micro-ondernemers maar ook in de agentschappen van BNP Paribas Fortis en de werkwinkels van de VDAB zullen er ideeënbussen staan, waar iedereen zijn idee eenvoudig kan deponeren.

Noteer alvast volgende activiteiten van microStart Gent tijdens de Week van het Microkrediet:

• Opendeurdag microStart Gent, op maandag 16 maart
    microStart Gent heet iedereen van harte welkom in haar kantoor in de Rabotwijk (Wondelgemstraat 183, 9000 Gent). De ideale gelegenheid om al uw vragen over begeleid microkrediet te stellen.
  • Infostand aan Gent-Sint-Pieters en Gent-Dampoort, op dinsdag 17 en donderdag 19 maart
    Tijdens de Week van het Microkrediet staan er verschillende infostands opgesteld op drukbezochte plaatsen in de stad. Toekomstige ondernemers en toevallige passanten kunnen er op een laagdrempelige manier kennnismaken met het begeleid microkrediet.
  • Roadshow in de Gentse volkswijken, op vrijdag 20 maart
    Met een bakfiets die ook dienst doet als ideeënbus, trekken de coaches en de vrijwilligers van microStart Gent de straat op. Uitgerust met een GoPro-camera, affiches en folders zullen ze voorbijgangers warm maken voor begeleid microkrediet.
  • Forumtheater door het toneelgezelschap Ebullition, op zaterdag 21 maart bij de Vieze Gasten
    Deze interactieve voorstelling komen maatschappelijke thema’s als bancaire uitsluiting en het recht op ondernemen aan bod. Het project wordt ondersteund via het crowdfundingplatform KissKissBankBank:  http://www.kisskissbankbank.com/microstart-ebullition